NZa: ‘Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren’

zondag 20 december 2015 | Bron: VerzekeringsSite

Uit onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) blijkt dat de meeste zorgverzekeraars niet aan de verplichting voldoen om hun klanten goed te informeren. Gemiddeld wordt 1 op de 5 vragen niet goed beantwoord.
Kleine zorgverzekeraars beter dan grote
TNS Nipo belde in opdracht van de NZa 1.500 keer naar zorgverzekeraars om klantvragen te stellen over veelbesproken onderwerpen. Daarbij bleek dat kleinere zorgverzekeraars over het algemeen beter antwoord gaven op de vragen dan grote. Zorg en Zekerheid en De Friesland Zorgverzekeraars hebben 90% van de vragen goed beantwoord. De laagst scorende zorgverzekeraars, waarvan de namen niet bekend zijn gemaakt, scoorden slechts 25% en 22%.
Maatregelen
Vragen over wijzigingen in de polisvoorwaarden, over de vergoeding van lopende ziekenhuisbehandelingen en de kosten voor huisartsenzorg waren het moeilijkst voor de zorgverzekeraars. Deze werden in minstens 40% van de gevallen verkeerd beantwoord. Hierdoor kunnen...